Elektromos Autó Fogyasztása

Elektromos Autó Fogyasztása

Ahogy a hagyományos robbanómotoros autók esetén, ahol az autód mozgatásához benzinre és gázolajra van szükség, emiatt pár száz kilométerenként tankolni kell őket. úgy az elektromos autóknak a mozgatásához is szükséges energia. Hasonlóan a benzines vagy dízel autókhoz, az elektromos autók fogyasztása sem egységes. Típusonként jelentős különbségek lehetnek.

Az elektromos autó, vagy a dízel/benzines autó fogyaszt többet?

A hétköznapokban az autótulajdonos főként a tankolási költségeken, és az autóra költendő szerviz költségeken méri le, hogy mibe kerül az autó fenntartása.

Vegyünk egy viszonylag kedvező fogyasztású dízel autót mondjuk egy Audi A3 1.6 TDI-t. Ezt hasonlítsuk egy azonos kategóriájú elektromos autóval, a Nissan Leaf 30kW-os akkumulátorral felszerelt típussal, ami a világon eddig a legtöbbet eladott elektromos autó.

Nissan-Leaf-30kw-osszehasonlitas
Nissan Leaf 30kw
audi-a3-1-6-tdi-sportback-sosszehasonlitas
Audi A3 1.6 TDI Sportback

A Dízelt vagy az Elektromost drágább tankolni?

Ha az elektromos autók töltésénél jelen lévő töltési veszteséget is figyelembe vesszük, ami időjárástól, és autótípustól függően 12-20%, még akkor is az elektromos autó tankolása FÉL ÁRON van a dízelhez viszonyítva. Arról nem is beszélve, hogy Magyarországon az autók átlag fogyasztása nem 3.8 liter 100km-enként, hanem ennél jóval magasabb. Vagyis, ha a magyar átlaggal számolunk, ami inkább 6-7 liter benzin, vagy gázolaj fogyasztás 100 kilométerenként, akkor az elektromos autó tankolási költsége HARMAD ÁRON van. Havi 3000km megtétele esetén csak az üzemanyagon éves szinten 250.000,- Ft – 650.000,- Ft a megtakarítás elektromos autó használattal!

Az elektromos autók azoknak a tulajdonosoknak mindenképp előnyösek, akik olcsón (fél áron, vagy akár harmad áron) akarnak tankolni. Elsőre mindez hihetetlennek tűnhet, emiatt érdemes az elektromos autóbérlés alkalmával több villanyautó típust is kipróbálni és használni kockázatmentesen.

A benzines vagy az elektromos autó jobb hatásfokú?

Egy robbanómotoros autó, a benzinből vagy gázolajból származó energia csupán körülbelül 12-30%-át alakítja át mozgási energiává, így a működésünk nem hatékony, ráadásul bonyolult a felépítésük, sok sok alkatrésszel. Ez ugyebár az olajtársaságoknak, benzinkutaknak, az autószerelőknek, és az autóalkatrész kereskedőknek igen jövedelmező mind a mai napig, ellentétben az autótulajdonosnak, akinek folyamatosan pénzébe kerül, hogy autót vásárolt. A benzines és dízel autók égetik a pénzed nap mint nap, és az autószerelőket és a benzinkutakat gazdagítják.

Az elektromos autók a bejuttatott energia több mint 60-65%-át mozgási energiává alakítják. Ha a fékezési energia újrahasznosítását is figyelembe vesszük (az elektromos autók fékezéskor töltik az akkumulátorukat), akkor az elektromos autók esetén már a bejuttatott energia 80%-nak a hasznosításáról beszélhetünk. Vagyis ennyi energia jut az autó mozgatására.

Elektromos autó fogyasztási adatok összehasonlítása

Természetesen egy autó megvásárlásánál számos szempont, több tényező is szerepet játszik nem csak az autó fogyasztása. Annak érdekében, hogy a TE saját autózási szokásaidnak legmegfelelőbb elektromos autót tudd választani, bérelj ki több típust, és szerezz saját tapasztalatot kockázat mentesen használat közben.

Mitől függ az elektromos autó fogyasztása?

Az elektromos autó fogyasztása nemcsak az adott elektromos autó típustól függ, hanem a felhasználási módtól, környezeti tényezőktől is. Az egy töltéssel elérhető hatótávot számos tényező módosítja. A benzines és dízel autóknál is befolyásolni lehet a fogyasztást. Erős gyorsítások, hirtelen fékezések, száguldozás, nagy raksúly, hegymenet, városi használat, klíma használata mind mind növeli a robbanómotoros autó fogyasztását. Az elektromos autóknál is ehhez hasonló tényezők befolyásolják a hatótávolságot, és az elektromos autó fogyasztását. A sebesség növekedésével autópályán, főként 110-120km/h sebesség felett a fogyasztás intenzíven (exponenciálisan) emelkedik. Hegymenetben, sok sok intenzív gyorsulással szintén nő a fogyasztás. Régebbi típusoknál a téli fűtés is jelentős akkumulátor zabáló volt, mára viszont az energiatakarékos hőszivattyús fűtéseknek köszönhetően ez a probléma kiküszöbölésre került.

A pénzen kívül milyen egyéb költségei, milyen további ára van a benzines és gázolajos autók használatának?

Elektromos autó összehasonlitás

Mindehhez érdemes még a környezetvédelmi tényezőket is figyelembe venni. Az olaj megszerzése évről évre súlyos környezetvédelmi katasztrófákat okoz, hatalmas területeken pusztítja el az élővilágot, környezetszennyező, mindemellett nagyon költséges és drága. (egy olajfúró tornyot az óceán közepébe telepíteni és fenntartani komoly költséget jelent) Az elektromos áram számos környezetbarát módon is előállítható. Például napelemek, szélerőművek segítségével. Ráadásul a napenergia a saját otthonodban is a rendelkezésedre áll, így helyben is tudsz elektromos áramot készíteni a napelemes rendszereddel, míg olajfúró tornyot, majd olajfinomítót nem fogsz tudni a kerted hátsó sarkában összebütykölni.

Nemcsak a benzin és a gázolaj előállítása környezetkárosító, hanem az általuk működtetett autók is folyamatosan szennyezik a levegőt, míg a napelemekkel, vagy szélenergiával előállított árammal működtetett elektromos autók nem szennyezik a tengereket, nem szennyezik a talajt, és nem szennyezik a légkört sem. Az elektromos autók használatával nem csak a pénztárcád marad vastagabb, nem csak a családod és a gyermekeid egészségét óvod, hanem az egész környezetedre pozitív hatással leszel. Ráadásul még példát is mutatsz a tudatos cselekedeteddel.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Scroll to Top